ثبت برند بین‌المللی یا ثبت مادرید چیست؟
ثبت برند بین‌المللی یا ثبت مادرید چیست؟

ثبت برند بین ‌المللی در گذشته با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو بود و افراد برای اینکه بتوانند در یک یا چند کشور خاص فعالیت داشته باشند، حتماً باید در هر یک از این کشورها برند خود را ثبت می‌کردند. ترجمه مدارک به زبان هر کشور و ارائه آن کاری بسیار پر هزینه و پر […]

ثبت برند بین ‌المللی در گذشته با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو بود و افراد برای اینکه بتوانند در یک یا چند کشور خاص فعالیت داشته باشند، حتماً باید در هر یک از این کشورها برند خود را ثبت می‌کردند. ترجمه مدارک به زبان هر کشور و ارائه آن کاری بسیار پر هزینه و پر دردسر بود. به همین خاطر کشورها برای رفع این مشکلات در کنوانسیون پاریس دور هم جمع شدند تا بتوانند این مشکلات را از سر راه شرکت‌ها بردارند. در همین جلسات، سیستم ثبت برند مادرید به تصویب رسید. در این مقاله قصد داریم تا به صورت جامع به بررسی این موضوع بپردازیم.
ثبت لوگو بین‌المللی
۸۵ کشور از سراسر جهان عضو سیستم مادرید هستند. با توجه به قوانین مرتبط با ثبت مادرید ابتدا لوگو یا علامت تجاری هر برند توسط قوانین داخلی کشور مبدأ بررسی می‌شود و سپس ثبت می‌شود. در نهایت به صورت اتوماتیک با مشخص کردن کشور مد نظر، ثبت برند در سطح بین‌المللی انجام می‌شود. کشور ایران از سال ۸۲ عضو این سیستم شده و هر برندی که در کشور ثبت شود، این قابلیت را دارد که در سیستم بین‌المللی مادرید نیز ثبت شود.

Untitled66 - ثبت برند بین‌المللی یا ثبت مادرید چیست؟

مزایای ثبت برند بین‌المللی
ثبت برند بین‌المللی شرایطی برایتان فراهم می‌کند تا بتوانید به صورت بین‌المللی در کشورهای عضو سیستم مادرید فعالیت کنید و کسب و کار خود را گسترش دهید.
ثبت علامت تجاری در کشورهای دیگر نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است که ثبت برند مادرید این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا بتوانید بدون صرف هزینه اضافی و بدون دغدغه در کشور مد نظرتان فعالیت اقتصادی داشته باشید.
با ثبت برند به صورت بین‌المللی می‌توانید با شرکای تجاری از سراسر جهان آشنا شوید و به بازار هدف بزرگتری فکر کنید و اعتبار خود را در سطح جهان گسترش دهید.
انجام ثبت برند با استفاده از ثبت مادرید در تمامی کشورهای عضو، تنها به یک اظهارنامه نیاز دارد.
روند ثبت برند به صورت بین‌المللی با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.
تغییرات ایجاد شده در برند با سهولت بیشتری در سطح بین‌المللی اعمال می‌شود.
مراحل ثبت برند بین‌المللی
۱. ثبت برند داخل کشور از طریق مراجعه به سامانه مالکیت معنوی ثبت شرکت
۲. دریافت کارت بازرگانی
۳. مشخص کردن کشورهای علاقه‌مند به ثبت برند عضو ثبت مادرید. تهیه یک اظهارنامه از طریق وایپو (سازمان جهانی مالکیت جهانی) برای تمامی کشورهای عضو کافی است.
۴. ارسال فرم تقاضانامه به وایپو
۵. ارائه درخواست کتبی تقاضانامه برای ثبت برند تجاری بین‌المللی
۶. ضمیمه نمودن مدارک مربوط به ثبت برند در ایران
۷. تهیه یکی از فرم‌های MM1، MM2 و MM3 از طریق سامانه وایپو و تکمیل آن
۸. تهیه و پر کردن فرم مربوط به محاسبه هزینه‌ها که بر اساس فرانک سوییس انجام می‌شود.
۹. ارسال گواهی و پرداخت هزینه‌ها
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند بین‌المللی
نامه درخواست ثبت برند بین‌المللی به اداره ثبت علائم تجاری به همراه ذکر نام کشورهای مورد نیاز
معرفی‌نامه روی برگه‌ای با سربرگ شرکت مورد نظر به همراه امضای مدیران و مهر رسمی شرکت. در صورتی که وکیل شرکت مراجعه کند، ارائه وکالت‌نامه دادگستری الزامی است.
کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت و هر کسی که حق امضا دارد برای شرکت‌های حقوقی یا کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر برای شرکت‌های حقیقی و در صورت مراجعه وکیل، ارائه وکالت‌نامه دادگستری
روزنامه تأسیس شرکت و آخرین تغییرات آن برای شرکت‌های حقیقی و حقوقی
اصل و کپی مدرک ثبت علامت تجاری برند و یا ارائه مدرک کپی برابر اصل برای ثبت علامت تجاری
تکمیل فرم مربوط به ثبت‌نام مخصوص لاتین
پر کردن برگه‌های مربوط به محاسبه هزینه‌ها
رسید مرتبط با پرداخت هزینه‌های بررسی‌های اظهارنامه بین‌المللی

المللی - ثبت برند بین‌المللی یا ثبت مادرید چیست؟

هزینه ثبت برند بین‌المللی
هزینه ثبت برند بین‌المللی با توجه به نوع فعالیت، محصولات و خدماتی که برند ارائه می‌دهد متفاوت است. به عنوان مثال اگر شرکتی بخواهد از حروف لاتین برای برند خود استفاده کند، حتماً باید کارت بازرگانی داشته باشد که در این صورت هزینه‌های مربوط به دریافت کارت بازرگانی افزایش می‌یابد. همچنین با توجه به نوع شرکت اعم از شرکت‌های حقیقی و یا حقوقی هزینه متفاوت خواهد بود. برای ثبت مادرید متحمل پرداخت سه هزینه هستید که در نهایت تا ده روز رسید آن برایتان ارسال می‌شود.
۱. هزینه پایه برای درخواست ثبت بین‌المللی برند
۲. هزینه مکمل که برای طرفین قرارداد مشخص شده است.
۳. هزینه تکمیلی برای طبقات فعالیت بازرگانی با توجه به نوع محصولات و نوع شرکت
هزینه ثبت برند برای شرکت‌های حقیقی (هزینه‌ها به ریال)
هزینه مربوط به تنظیم سند و ایجاد حساب کاربری: ۱.۵۵۰.۰۰۰
هزینه ورود اطلاعات در سامانه ثبت مالکیت: ۱.۷۵۰.۰۰۰
هزینه ثبت اظهارنامه بر اساس هر طبقه: ۴۰۰.۰۰۰ (با افزایش هر یک طبقه ۲۰۰.۰۰۰ ریال به هزینه مربوطه اضافه می‌شود)
حق الثبت برای هر طبقه: ۲۴۰۰.۰۰۰ (با افزایش هر یک طبقه ۱۰۰.۰۰۰ ریال افزوده می‌شود)
هزینه امضای دفتر و مراجعه به پست: ۲.۷۰۰.۰۰۰
هزینه آگهی اول روزنامه رسمی: ۲.۳۰۰.۰۰۰
هزینه آگهی دوم روزنامه رسمی: ۲.۳۰۰.۰۰۰
هزینه ثبت برند برای شرکت‌های حقوقی (هزینه‌ها بر مبنای ریال)
هزینه ورود اطلاعات در سامانه ثبت مالکیت برند: ۱.۷۵۰.۰۰۰
هزینه ثبت اظهارنامه بر اساس هر طبقه: ۴۰۰.۰۰۰ (به ازای اضافه شدن هر یک طبقه ۲۰۰.۰۰۰ ریال اضافه می‌شود)
حق الثبت برای هر طبقه: ۲.۴۰۰.۰۰۰ (به ازای اضافه شدن هر یک طبقه ۲۰۰.۰۰۰ ریال افزوده می‌شود)
حق الوکاله: ۲.۷۰۰.۰۰۰
آگهی روزنامه: ۲.۳۰۰.۰۰۰
نکات مربوط به ثبت‌نام لاتین برای برند
باید نام‌هایی استفاده شود که پذیرش آن‌ها در سایر کشورها امکان‌پذیر باشد.
استفاده از نام‌هایی که به هنگام تغییر به زبان لاتین معنی و مفهوم داشته باشند.
از نام و علامت تجاری مشابه استفاده شود.
استفاده از اسم‌هایی که تلفظ آسانی به لاتین داشته باشند.
قوانین ثبت برند بین‌المللی
هر یک از کشورهایی که موافقت خود را برای ثبت برند بین‌المللی اعلام کرده‌اند، برای اعلام اخطار رد حمایت از برند مورد نظر با ارائه دلایل کافی به دفتر بین‌الملل یک سال فرصت دارند. این اخطار می‌تواند شامل یک و یا تمام کالاها و خدمات برند مورد نظر باشد.
در صورت عدم دریافت اخطار، حمایت از برند توسط کشور مربوطه از همان زمان ثبت بین‌المللی برند اعمال می‌شود.
هر ۱۰ سال یک بار، برند بین‌المللی باید طبق تعرفه‌ها و هزینه‌های جدید، تجدید ثبت شود.
کلام آخر
ثبت برند چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی با چالش‌های زیادی از قدیم همراه بوده است. یک مشاور و همراه مجرب نه تنها شما را از مسیرهای میانبر برای ثبت برند بین‌المللی آگاه می‌کند، بلکه بازاریابی و فروش نیز بهترین مسیر را به گروه شما معرفی خواهد کرد. کارمنتو با در اختیار داشتن نیروهای مجرب و حرفه‌ای شما را در تمام مسیر ثبت برند همراهی می‌کند.