درمان خانگی جوش در چانه صورت
درمان خانگی جوش در چانه صورت

منشا اصلی بسیاری از انواع جوش‌هایی که روی چانه ظاهر می‌شوند، اختلال هورمونی است. مشکلات درونی بدن و آلودگی‌های محیطی، از جمله عوامل تاثیر گذار در اختلالات هورمونی بدن ما به شمار می‌روند. برای درمان این جوش‌ها، در وهله اول بهتر است سبک زندگی و روتین مراقبتی پوستتان را بهبود دهید. شستشوی صحیح و مرتب […]

منشا اصلی بسیاری از انواع جوش‌هایی که روی چانه ظاهر می‌شوند، اختلال هورمونی است. مشکلات درونی بدن و آلودگی‌های محیطی، از جمله عوامل تاثیر گذار در اختلالات هورمونی بدن ما به شمار می‌روند. برای درمان این جوش‌ها، در وهله اول بهتر است سبک زندگی و روتین مراقبتی پوستتان را بهبود دهید.
شستشوی صحیح و مرتب پوست
درمان آکنه با پوست تمیز شروع می‌شود و مهم‌ترین و اسلاسی‌ترین گام برای درمان جوش، شستشوی اصولی پوست است. برای انجام این کار، ابتدا شوینده مناسبی را برای پوستتان انتخاب کنید. شوینده‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و مهم است که انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید. برای خرید شوینده مناسب، به جنس پوست و مشکلات پوستی خود توجه کنید. اگر پوست حساس و مستعد جوش دارید، شوینده‌های ملایم بهترین گزینه برای شما به شمار می‌روند. در این شرایط استفاده از شوینده‌هایی که فرمولاسیون قوی دارند، می‌تواند باعث تحریک مشکلات پوستی، التهاب و افزایش گستردگی آکنه‌ها شود. توصیه می‌شود روزی دو تا سه بار، پوستتان را با شوینده ملایمی بشویید و از تمیز بودن آن در طول روز اطمینان داشته باشید.

دکتر سید محمد کاظم رشته احمدی

رژیم غذایی، یکی از موثرترین عوامل ایجاد آکنه‌های پوستی است. همه مواد غذایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم، در بدن تجزیه می‌شوند و بر جوانب مختلف سلامت پوست و دیگر اندام‌ها تاثیر می‌گذارند.
رژیم غذایی نامناسب، می‌تواند به راحتی سلامت و زیبایی پوستان را تهدید کند. فست فودها، غذا‌های چرب، کربوهیدرات و لبنیات از جمله مواد غذایی هستند که باعث ایجاد جوش و آکنه‌های پوستی می‌شوند. استفاده بیش از حد از کربوهیدرات و مواد لبنی، باعث تحریک و گسترش آکنه در ناحیه چانه می‌شود. البته که رعایت نکات مراقبتی در رژیم غذایی، می‌تواند در کنترل و کاهش جوش چانه موثر واقع شود:
استفاده از لبنیات را در رژیم غذایی خود محدود کنید.
از مصرف بیش از حد شکر و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بپرهیزید.
مواد غذایی گیاهی مانند کرفس، سبزیجات و آووکادو را در برنامه غذایی خود مصرف کنید.
تا حد امکان، غذا‌های خود را بدون استفاده از روغن بپزید و روغن‌های گیاهی زیتون، هسته انگور و .. را جایگزین روغن‌های مضر شیمیایی کنید.
یخ به کاهش تورم جوش کمک می کندمالیدن یخ روی جوش و آکنه‌ها، می‌تواند به کاهش تورم و قرمزی آن‌ها کمک کند و روند درمان جوش‌ها را تسریع نماید. برای اطمینان از عدم آلودگی یخ، توصیه می‌شود از آب اکسیژنه یا آب معدنی استفاده کنید.
حوله تمیز و کوچکی را انتخاب نمایید رشته احمدی و با کمی آب سرد خیس کنید. یخ مخصوص خود را از قالب جدا کنید و لای حوله خیس شده بپیچید. حالا یخ پیچیده شده را روی محل جوش قرار دهید و چند ثانیه نگه دارید و سپس بردارید. این کار را چندبار تکرار کنید تا تورم و التهاب محل آکنه کاهش یابد. انجام مکرر این کار، منافذ را سفت می‌کند و باعث کاهش منافذ باز پوستی می‌شود. همچنین، با بهبود گردش خون در نواحی درگیر آکنه، به بهبود تغذیه و روند درمان آکنه‌ها کمک می‌کند.