به گزارش ایسنا، علیرضا عبدی در نشست جمع بندی گردهمایی دو روزه معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استانهای کشور که در ساختمان شماره ۲ نهضت سوادآموزی در تهرانسر برگزار شد با اشاره به سیاستهای امسال این سازمان گفت: معمولا در بسیاری سازمان ها پس از تغییر و تحولات مدیریتی یک آمادگی به وجود می آید که هرچه انجام شده کنار گذاشته و از نو اقداماتی برنامه ریزی شود اما در نهضت سوادآموزی اینگونه نبوده و در سنوات اخیر اقدامات بسیار خوبی انجام شده، هرچند ممکن است خطاها و سهویاتی رخ داده باشد که باید به سمت رفع و کاهش آنها حرکت کرد.
وی افزود: در صدد بهینه سازی مراکز یادگیری محلی هستیم و حتما باید آنها را ارتقاء دهیم. به الگوی خوبی رسیدهایم و اگر بتوانیم آن را حتی در تعداد اندکی از مراکز به صورت آزمایشی پیاده کرده و طرح را تکمیل کنیم گام خوبی برداشتهایم. هدف، یک مرکز یادگیری مسئله محور است که مدارس محله را هم تقویت می کند.
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به جایگاه و اهمیت این سازمان در انسداد مبادی بیسوادی گفت: در تحقق عدالت آموزشی مصر هستیم. به عنوان مثال طبق تحقیقی که قبلا انجام دادیم ۲۵ هزار دانش آموز ترک تحصیل کرده در حاشیه زاهدان داشتیم که تعدادشان در حال افزایش است و به دلایل مختلفی به مدرسه برنمیگردند و به تدریج و خواه ناخواه به لحاظ سنی در گروه هدف ما در سازمان نهضت سوادآموزی قرار میگیرند که باید برای آنها تدبیر جدی داشته باشیم.
عبدی ادامه داد: با توجه به اقدامات خوب انجام شده و پوشش شمار بسیاری از بیسوادان کشور، اکنون به نقطه ای رسیدیم که تعداد بیسوادان کم شده و شناسایی بیسوادان مشکل شده است، اما خب هنوز در برخی مناطق و برخی اقشار چون اتباع مشکل داریم و امر شناسایی باید با جدیت دنبال شود.
وی با بیان اینکه باید تحولاتی را در چندحوزه مدنظر داشته باشیم عنوان کرد: باید گسترشی در تعاریف سواد داشته باشیم و فضا را در چندحوزه باز کنیم که یک مورد، سن باسوادی است که در قانون، پوشش و تمرکز سوادآموزی در جمعیت فعال ۱۰ تا ۴۹ سال برعهده ما گذاشته شده است که در تلاشیم در قالب برنامه هفتم توسعه پوشش سنی ما از ۴۹ به ۶۰ سال افزایش یابد.
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: مورد دیگر در تعریف سواد، گسترش این مفهوم است. به عنوان مثال امروزه سواد رسانهای بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.
عبدی با اشاره به ضرورت پالایش و پایش آمار بیسوادی در کشور گفت: ما باید سامانههای خود را به روز رسانی کنیم. اهتمام ما در سال جاری به کارگیری نیروهای دانش آموزی در این زمینه است. در این برنامه، دانش آموز وارد سامانه میشود و وضعیت سواد اعضای خانواده از جمله والدین خود را مشخص و وارد سامانه میکند. همچنین سعی میکنیم دانش آموزان در رقابت های سوادآموزی به میدان بیایند.
وی ادامه داد: هماهنگیهایی با معاونت پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراجع مرتبط نیز در حال انجام است. البته والدینی که متولد ۱۳۸۴ به این سو هستند مدارکشان در آموزش و پرورش ثبت شده، اما اطلاعات مابقی را باید به روز رسانی کنیم.
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به مقوله حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، عنوان کرد: همچنین لازم است فرآیندها و قید و بندهای بروکراتیک کاهش یابند.
ادامه دارد