فضای رقابتی، دخالت دولت را کاهش می دهد/ ۳ گام برای تحول خودروسازی
فضای رقابتی، دخالت دولت را کاهش می دهد/ ۳ گام برای تحول خودروسازی

عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد رقابتی شدن صنعت خودروسازی و دخالت دولت در این حوزه، اظهار کرد: تنظیم کننده روابط خودروساز و دولت و مردم رقابت است؛ در واقع باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد کنیم تا اگر خودروسازی محصولی را می‌فروشد آن محصول […]

عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد رقابتی شدن صنعت خودروسازی و دخالت دولت در این حوزه، اظهار کرد: تنظیم کننده روابط خودروساز و دولت و مردم رقابت است؛ در واقع باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد کنیم تا اگر خودروسازی محصولی را می‌فروشد آن محصول در یک فضای رقابتی و در مقایسه با رقیب به فروش برسد و مصرف کننده حق انتخاب درست داشته باشد؛ این فضا باعث می‌شود که هم روابط تنظیم شود و هم دخالت دولت به حداقل برسد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو در این وزارتخانه، رقابتی سازی این صنعت است، افزود: طبیعتاً در یک دوره گذار نمی‌شود انتظار داشت که دخالت‌های مستقیم دولت اتفاق نیفتد و بازار رها شود.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که در ابتدا جریان تولید ترمیم و با این شیوه، در هزینه‌های خودروسازان صرفه جویی انجام شود تا از این طریق مفهوم رقابت در صنعت خودروسازی معنا پیدا کند و احیا شود.
۳ گام برای رقابتی کردن صنعت خودروسازی
توکلی لاهیجانی با اشاره به نقشه راه تحول صنعت خودرو، یادآور شد: این برنامه ۳ مرحله اصلی شامل آماده سازی و احیای ظرفیت‌های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱)، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) و تمرکز بر ارتباطات خارجی و گسترش بازارهای صادراتی (سالهای ۱۴.۳ و ۱۴۰۴) است.
وی ادامه داد: مرحله نخست برای حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری، مرحله دوم حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی و مرحله سوم تمرکز بر ارتباطات خارجی و از طریق بهره برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر مبنای مزیت‌های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی پیش بینی شده است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تاکید کرد: بنابراین پیش نیازهایی برای رفتن به سمت فضای رقابتی در صنعت خودروسازی لازم داریم که به صورت کلی از جمله پیش نیازهای اصلی برای رقابت پذیر کردن صنعت خودروسازی، کاهش هزینه‌های سربار، تثبیت جریان تولید و حرکت به سمت دانش بنیانی شدن است.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: همچنین باید اشاره کنم که تمرکز بر تولید خودروهای اقتصادی از دیگر پیش نیازهاست؛ خودروهای اقتصادی هم به خودروهایی گفته می‌شود که کارکرد مطمئن داشته باشند اما با قیمت ارزان عرضه شوند.
وی یادآور شد: اگر برنامه‌های متناسبی در صنعت خودرو پیش بینی نمی‌شد ممکن بود خودروسازان دولتی هم مانند خودروسازان خصوصی قسمت‌های پردردسر بازار را رها کنند و به قسمت کم دردسرتر یعنی فروش خودروهای مونتاژی با حاشیه سود بالا بروند.
توکلی لاهیجانی تاکید کرد: بنابراین هدف غائی ما در صنعت خودروسازی، رقابت پذیر کردن این صنعت است.‌