متاورس چه موقعیتی را برای کسب و کارها فراهم کرده است؟

  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
متاورس چه موقعیتی را برای کسب و کارها فراهم کرده است؟

 به نظر شما فضای مجازی متاورس که این روزها موضوع صحبت خیلی از ما و رسانه ها است، چه شرایطی رو برای ورود کسب و کارها به خودش فراهم کرده؟

تمام چیزی که خیلی از ما از متاورس می دانیم این است که یک دنیای مجازی است و فلان برند در آن سرمایه گذاری کرده است و آن یکی در آن نمایشگاه مجازی برگزار کرده است و …

اما آیا میدانیم متاورس دقیقا چیست، چرا باید آن را بشناسیم و چگونه میتوانیم کسب و کارمان را وارد آن کنیم؟

بعد از شناخت متاورس، نکته مهم این است که چگونه می توان وارد آن شد و اصلا متاورس چه موقعیت هایی برای گسترش کسب و کار ما در این فضا ایجاد کرده است. برای همین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله پس از توضیح در رابطه با چیستی متاورس، به این سوالات پاسخ دهیم.

فضای مجازی متاورس چیست و چه تفاوتی با VR و AR دارد؟

متاورس در ساده‌ترین تعریف، دنیایی مجازی موازیبا دنیای فیزیکی و واقعی است. اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید. فقط تصور کنید که مثلا در بازی‌های سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن‌ می‌زنید.

فعلا در فضای سه بعدی فقط حس‌های بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حس‌ها هم درگیر شوند. مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجان‌انگیزتر می‌شود. البته به تازگی دستکشی به نام دستکش هپتیکی ساخته شده است که به شما اجازه ی تجربه ی حس لامسه در متاورس را هم میدهد.

متیو بال در نام بردن ویژگی‌های این جهان، صحبت خود را با تداوم متاورس آغاز می‌کند:

این جهان هرگز “تنظیم مجدد” یا “مکث” یا “پایان” ندارد؛ فقط به طور نامحدود ادامه پیدا می‌کند. و با “طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از مشارکت‌کنندگان” به پایان می‌رسد.

یعنی ایده متاورس چیزی فراتر از ایجاد صفحات استاتیک دو بعدی یا سه بعدی است. این دنیای دیجیتال می‌تواند به عنوان یک بازی ویدیویی، یک فضای اجتماعی یا حتی یک فروشگاه ساخته شود. می‌توانید یک مهمانی مجازی را در آن میزبانی کنید، کالاهای مختلف را بخرید و بفروشید، با دیگران ملاقات کنید، کار کنید یا فقط تعامل اجتماعی داشته باشید.

انتخاب این موارد به هدف و خلاقیت شما بستگی دارد. به همین دلیل است که بازاریابی در متاورس یک پتانسیل عظیم برای برندها است. چون امکانات بی شماری در آن وجود دارد.

متاورس به دلیل تجربه همه جانبه‌ای که دارد، اغلب با واقعیت مجازی (VR) مقایسه می‌شود. اما مهم است که تصویر کلی را در اینجا از دست ندهید. این فضا درباره بازی‌ها یا سرگرمی‌هایی نیست که شرکت‌های فناوری واقعیت مجازی تلاش می‌کنند ما آن‌ها را بخریم یا در آن‌ها حضور پیدا کنیم.

ممکن است گاهی متاورس را با واقعیت افزوده (AR) و یا واقعیت مجازی اشتباه بگیرند اما باید بدانیم که Metaverse ترکیبی از عناصر چندگانه فناوری – از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو – است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی می‌کنند”. فوربس متاورس را به عنوان برخورد بین دنیای فیزیکی و دیجیتالتعریف کرده است. زمانی که VR و AR شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی را برای تعاملات صمیمانه پر می‌کنند.

متاورس این پتانسیل را دارد که برای همه چیز مانند تجارت، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. متاورس‌هایی وجود دارند که فضاهایی را برای اجاره به کاربران ارائه می‌دهند یا فضاهایی که می توانید در آن محصولات را خریداری کرده یا بفروشید.

متاورس هیچ محدودیتی نسبت به زمان و مکان ندارد. شما می‌توانید هر زمان که خواستید با هر شخص دیگری از هر کجای کره زمین در دنیای متاورس ملاقات کنید. برای همین است که می‌گوییم متاورس شبکه‌ای عالی برای کسب و کارها به وجود آورده است.

پلتفرم‌های موجود برای ورود به فضای مجازی متاورس 

ممکن است فکر کنید که چگونه می توانید وارد فضای مجازی متاورس شوید و در آن شروع به فعالیت تفریحی، بیزینسی، تبلیغاتی و … کنید. در جواب باید بگوییم که بزرگ‌ترین فضاهای متاورسی که تاکنون برای بازاریابی دیجیتال ایجاد شده است، شامل Fortnite و Roblox است. چنین فضاهایی این فرصت را به برندها داده است تا محصولات خود را به گونه‌ای تبلیغ کنند که شاید در دنیای واقعی دست نیافتنی بوده است.

مثلا برند اسکیت‌برد Vans یک پارک مجازی مخصوص اسکیت‌سواری‌ در metaverse roblox ایجاد کرده است که به بازیکنان خود اجازه می‌دهد در آن بازی کنند، امتیاز جمع کنند و از آیتم‌های موجود در فروشگاه مجازی آن برای شخصی‌سازی آواتارهای خود استفاده کنند. این پارک تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۸ میلیون بازدیدکننده داشته است.

برند گوچی نیز چنین تجربه‌ای را رقم زده است. Gucci باغ گوچی را در همین پلتفرم افتتاح کرده است؛ یک فضای مکمل مجازی برای تجربه دنیای واقعی که قبلا در فلورانس ایتالیا ساخته شده بود.

کرونا و موقعیت خوبی که فضای مجازی متاورس برای کسب و کارها فراهم کرده است! 

متاورس چند سالی است که در حال توسعه است؛ اما با وجود پاندمی کرونا به کاربردها و جنبه‌های دیگری از آن هم توجه شده است. مثلا خیلی از جلسات، رویدادها، سمینارها و گردهمایی‌های مجازی در دنیای وب ۲ یا دنیای دیجیتال شکل گرفتند. اما وقت آن است که این جلسات واقعی‌تر و تعاملی‌تر شوند.

این باعث ارتباط راحت‌تر افراد با یکدیگر شده و تجربه جالب‌تری را رقم می‌زند. مثلا می‌توان جلسات مدیر و تیم‌های مختلف را در دنیای متاورس تشکیل داد. احتمالا این جلسات تا چند سال دیگر و با توجه به دورکار بودن برخی از کارمندان شرکت‌ها رواج بیشتری پیدا می‌کند.

به غیر از آن با خانه نشین شدن بسیاری از افراد در پاندمی کرونا، دیگر روش های سنتی برای خرید و تبلیغات، رونق و بازدهی سابق را نداشت، در نتیجه متاورس فرصت خیلی خوبی را پیش روی صاحبین مشاغل گذاشت تا بتوانند روش های جدید تبلیغاتی و برندینگ را در این جهان مجازی تجربه کنند.

آینده ی کسب و کارها در جهان متاورس به چه شکل خواهد بود؟

همانطور که میدانیم هم در حال حاضر شرکت ها و برندهای مطرح دنیا مثل فیسبوک و گوچی در حال سرمایه گذاری در متاورس هستند، زیرا آنها فهمیده اند که متاورس آینده ی جهان است و برای بقا کسب و کار و رشدشان باید وارد آن شوند.

الان حتما این سوال برای شما پیش آمده که سرنوشت کسب و کارهای ما چه می شود؟ کسب و کارهایی که به بزرگی فیسبوک نیستند که بتوانند از الان وارد فضای مجازی متاورس شوند و در آن سرمایه گذاری کنند.

باید بگوییم که اصلا نگران نباشید، هنوز زود است اما باید این را بدانید که در آینده ای نه چندان دور همه ی ما و همه ی مشاغل باید وارد متاورس شوند و کاری که ما باید انجام دهیم آن است که برای آن روز آماده باشیم.

آمادگی برای آن روز هم چیزی نیست جز آنکه کسب و کارمان را به طور کامل وارد فضای آنلاین کرده باشیم و در آن جایگاهمان را محکم کرده باشیم. علاوه بر آن باید همیشه از اخبار مربوط به متاورس اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم در بهترین زمان و موقعیت، کسب و کارمان را وارد این فضا کنیم!

اگر هنوز کسب وکارتان را آنلاین نکردید، همین امروز شروع کنید تا از بقیه رقبایتان عقب نمانید. شما برای ورود و رشد در فضای آنلاین نیاز به یک مشاوره ی قوی دارید. آژانس توسعه آنلاین کسب و کار عظیم مدیا (azim.media) می تواند شما را در این مسیر و کسب موفقیت در فضای آنلاین یاری کند.

آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا یکی از بهترین آژانس ها برای توسعه آنلاین کسب و کار شما و ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ است. عظیم مدیا در زمینه های مختلفی مثل طراحی و برگزاری کمپین های دیجیتال، تمامی خدمات سئو، آنالیز تکنیکالی رقبا و ساخت وبسایت سئو محور به کسب و کار شما در راستای افزایش فروش آنلاینتان کمک می کند.

می توانید در وبسایت و شبکه های اجتماعی عظیم مدیا بیشتر با مطالب حوزه تکنولوژی و کسب و کار آشنا شوید و علاوه بر آن خدمات آنها را بهتر بشناسید:

Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media

Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ

هر سوالی که داشته باشید می توانید با عظیم مدیا برای دریافت مشاوره تماس بگیرید:

02191004543

لینک کوتاه : https://shoma-online.ir/?p=157622

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.