مرمت پل باستانی دزفول آغاز شد
مرمت پل باستانی دزفول آغاز شد

مهدی چناری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده پل باستانی دزفول کارگاه مرمت این پل تاریخی و ارزشمند در حال تجهیز است. وی با اشاره به برچیده شدن قسمت پیاده‌روی فلزی الحاقی متصل به ضلع شمالی پل قدیم، افزود: این الحاق علاوه بر مخدوش کردن سیمای تاریخی پل، موجب […]

مهدی چناری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده پل باستانی دزفول کارگاه مرمت این پل تاریخی و ارزشمند در حال تجهیز است.

وی با اشاره به برچیده شدن قسمت پیاده‌روی فلزی الحاقی متصل به ضلع شمالی پل قدیم، افزود: این الحاق علاوه بر مخدوش کردن سیمای تاریخی پل، موجب وارد آمدن آسیب‌هایی به ساختار این اثر شده بود که بخش زیادی از آن به صورت آجری اجرا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با بیان اینکه پروژه مرمت پل باستانی در حال حاضر در مرحله تجهیز و آماده‌سازی کارگاه قرار دارد، عنوان کرد: این مرحله شامل اجرای حوضچه‌های آهک (حوضچه‌های عمل آوری شیره آهک) و نصب داربست روی یکی از دهانه‌های پل است.

چناری یادآور شد: پس از اینکه کارگاه به طور کامل تجهیز شد، کار مرمت برخی موج‌شکن‌ها و طاق‌های آسیب‌دیده پل قدیم از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

وی اعتبار اولیه مرمت پل قدیم دزفول را سه میلیارد ریال از منابع استانی عنوان کرد و گفت: ۹ میلیارد ریال نیز برای سال ۱۴۰۰ تصویب شده است؛ همچنین با عنایت و مساعدت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان نیز پنج میلیارد ریال از اعتبارات ملی به مرمت پل اختصاص یافته است.

چناری ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار مداوم و حمایت و همکاری مستمر مسئولان شهری و استانی و همچنین مشارکت خیران، پل باستانی دزفول در آینده نزدیک به طور کامل مرمت شود.

به گزارش مهر، پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی‌شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که روی رودخانه دزفول بنا شده است.

این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. بعداً پل تخریب و در زمان صفویه پل کنونی ساخته شد و در زمان قاجار تعمیراتی روی بنا صورت گرفت. همچنین قسمت‌های بتنی پل در دوره پهلوی به آن افزوده شد.

این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.