در وهله اول باید بدانیم که شرکت کاترپیلار آمریکایی از مشهورترین شرکتهای سازنده ماشینهای سنگین است. در سال 1964 بود که این شرکت اولین لودر ساخته شده را به بازار عرضه کرد. از ویژگیهای منحصربهفرد این لودر تعبیهکردن دو بازوی قدرتمند و موتوری با چهارسیلندر بود که در زمان جنگ جهانی دوم از شگفتیها محسوب میشد و در انجام انواع عملیات دفاعی در جنگ کمک کننده بود تا اینکه شرکت کاترپیلار پس از این سالها لودری با قابلیت فرمان مفصلدار را طراحی و تولید کرد و در دنیا معرف این شرکت شد چرا که دیگر لودرهای تولید شده، تراکتور نبودند.
و اما کوماتسو یک شرکت ژاپنی چند ملیتی که بهعنوان بزرگترین و معروفترین سازنده ماشینهای سنگین مانند لودر، بیل مکانیکی و حتی گیربکس و علیالخصوص بلدوزر شناخته شده است. باید گفت که این دو شرکت سالهاست که با قابلیتهای شگفتانگیز ثابت کردهاند که ماشینهایی که طراحی و تولید میکنند از مهندسی پیشرفتهای تبعیت میکنند که در فعالیت عمرانی مانند راهسازی، جابهجاییهای غولآسا و ساختوسازهای حجیم مورداستفاده قرار میگیرند.
تعریف لودر
لودرها از آن دسته از ماشینهای صنعتی هستند که کمتر کسی پیدا میشود که آنها را ندیده باشد. حتی در شهری که زندگی میکنید و یا در مسافرتها هنگام عبور از جادههای بیرون شهر حتماً یکی از لودرها را دیدهاید که در حال ساختوساز است. لودرها در اصل مدل ارتقا یافته شاسیهای تراکتورها هستند که با تغییر تجهیزات تعبیه شده میتوان در اکثر امور ساختوساز از آنها استفاده نمود.
قیاس لودر کاترپیلار و کوماتسو
لودر کاترپیلار آنچنان در قسمت بدنه قدرتمند است که برای انجام تمامی جابهجاییها و حملونقلهای گسترده و زیاد کارایی بسیار خوبی دارد. لودر کاترپیلار بر روی نقشههای مهندسی این شرکت در قیاس با کوماتسو هرچند با تعبیه دو نوع موتور و قدرت 814 اسب بخار جزو تولیدات ضعیفتر است. اما در زمینه حجم 32.1 لیتری که جهت جابهجایی برای آن در نظر گرفته شده است مشابه کوماتسو عمل میکند که حتی دارای سیستم خنککنندگی، مخزن کاتالیزور، کاهش آلودگی ناشی از گازهای نشتی نیز هست و البته یکی از مهمترین ویژگیهای کاترپیلار سیستمی است که برای سوخت طراحی شده است و بهصورت تزریقی و کنترل با رایانه انجام میشود که سوخت را هنگام مصرف به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
ویژگی لودر کاترپیلار
یکی از اصلیترین ویژگیهایی که این لودرها دارند استفاده از دانش مهندسی و فنی در تعمیرات قطعات این لودر است چرا که خدمات پس از فروش این لودرها در کشور بهخوبی پشتیبانی میشود و در ایران از مهندسین خبرهای در این زمینه برخورداریم و همچنین قطعات یدکی این مدل در ایران یافت میشود و برای پیداکردن قطعه تعویضی با مشکلی روبرو نخواهیم شد و اما انتخاب لودر کاترپیلار یک تصمیم علمی محسوب میشود که در پوشش سرمایه نیز انتخابی دقیق است البته باتوجه به این نکته که برای انجام عملیات متفاوت باید لودری با برند و خصوصیات خاص را انتخاب نمود.
در این بخش به بررسی خصوصیات لودرهای کوماتسو و کاترپیلار از جهت سیستمهای منتقل کننده قدرت دستگاه، سیستم کنترل عملی دستگاه، بخش موتوری، برقی و هیدرولیک در مدلهای موجود در بازار ایران میپردازیم.
قیاس بخش موتوری
لودر کوماتسو موجود در بازار ایران با موتوری 12 سیلندر با مدل لودر کاترپیلار باقدرت 856 اسب بخار که این میزان قدرتمندی را در اختیار اپراتور قرار میدهد برابری میکند. باید عنوان کرد که سیستمی که برای انتقال سوخت در این ماشین، کار میکند به نام ریل مشترک است که در بسیاری از ماشینهای دارای این کارکرد تعبیه شده است. اما از نظر آلودگی زیستمحیطی آن چنان در رده اول قرار نمیگیرد. برای توضیح سیستم موتوری این لودر باید گفت که آبخنک با کمک یک توربو تنفس موتور را منجر میشود و هوایی که به داخل موتور وارد میشود در نقطه ورود از یک after کولر جهت خنکشدن رد میشود و با حجم بالا به سمت تونل اشتعال میرود.
مقایسه بخش هیدرولیک
با وجود فرمان هیدرولیک میتوانید چرخش 40 درجهای را برای زاویههای مختلف از این لودر انتظار داشته باشید. این دستگاه دارای دو پمپ پیستون است که اولی با 315 و دومی با 415 لیتر باید قدرت این را داشته باشند که جکهای غولآسای این لودر و روغنی که در کارکرد این قطعات مورداستفاده قرار میگیرد را جابهجا کنند. زمان تعیین شده برای یک دور فعالیت این لودر بدین ترتیب است: 11.2 دهم ثانیه جهت بالاآوردن بوم، 2 ثانیه جهت خالیشدن باکت پر، 4.8 دهم ثانیه برای پایین آمدن و البته باید خاطرنشان شد که برای انجام چنین عملکرد منظمی وجود 725 لیتر روغن در مخزن لودر از نکات مهم است.

قیاس سیستم کنترل عملی دستگاه
ادوات لودر کاترپیلار در مقایسه با قطعات و لوازم یدکی لودر کوماتسو دارای فشار پایینتری معادل 310 بار حین انجام کار است. باید بدانید که پمپهای اصلی این لودر با 512 لیتر در دقیقه به تنظیم روغن تولید شده میپردازند. زمان تخمین زده شده برای فعالیت این دستگاه بدین شرح است: 9.4 دهم ثانیه برای بالابردن، 1.8 دهم ثانیه برای خالیکردن، 3.7 دهم ثانیه جهت پایین آمدن بوم که در مقابل با نوع دیگر لودر کاترپیلار زمان پایینتری صرف میشود. سیستم کنترل این ادوات به تنظیم سرعت، کارکرد عملی و قدرت استاندارد میپردازد. البته به میزان 5 درصد نیز میتوان از کاهندگی سوخت مصرفی نیز اطمینان حاصل کرد. این سیستم کنترلی همچنین موجب میشود که راندمان کار بالاتر رود، حرارت ایجاد شده کاهش پیدا کند و اپراتور دستگاه حس بهتری هنگام فعالیت با دستگاه جهت کنترل سریع اوضاع داشته باشد.
بخشی دیگر از مقایسه لودر کوماتسو و کاترپیلار اینجاست که این دو مدل در ایران از نمونههای مختلف با کدهای متعدد یافت میشوند که در وزن بارگیری، قدرت و اندازه باکتها دارای تفاوت هستند؛ اما شرکت اولیه در اصل این لودرها را با یک طراحی ابتدایی تولید کرده است که همین امر سبب تمایز این دو محصول شده است. لودر کاترپیلار بر اساس معروفیتی که در ایران دارد از لحاظ قدرت به 321 وات و بارگیری به 45300 کیلوگرم میرسد که بیشترین کاربرد این لودر از لحاظ جایگیری باکت هنگام بارگیری در معدنهای ایران است. اما لودر کوماتسو از محبوبترین انواع موجود لودر در ایران است. قدرت این لودر به 458 اسب بخار و وزن دستگاه به 105 تن میرسد و به این دلیل که تعمیر لودر کوماتسو در شرایط کنونی بهآسانی در ایران انجام میشود در پروژههای سخت و گسترده احداثی بسیار کاربرد دارد. باید عنوان کرد که لودر کوماتسو و کاترپیلار توانستهاند در طی این سالیان جایگاه ویژهای برای خود در بین صنایع بیایند.
منبع: مجموعه آداک کوماتسو https://adakkomatsu.ir/