مونتاژی های میلیاردی در بازار/ برخورد سازمان حمایت با گرانفروشی
مونتاژی های میلیاردی در بازار/ برخورد سازمان حمایت با گرانفروشی

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکت‌های […]

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۹۷ بود که به دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت به منظور صرفه‌جویی در منابع ارزی واردات برخی از محصولات از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد.
این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می‌کنند؛ این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود اما نکته‌ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند؛ نرخ‌هایی که بعضاً ۲ تا ۴ برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدا است.
این موضوع مورد تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسید؛ منوچهر منطقی در یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه در نبود خودروهای وارداتی، خودروهای مونتاژ شده بازار را در دست گرفته‌اند، گفته بود که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند.
برخورد سازمان حمایت با گرانفروشی
در این رابطه عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس شکایتی که در مورد قیمت و وضعیت فروش اتفاق می‌افتاد، ورود می‌کند.
وی افزود: در واقع بر اساس پرونده‌هایی که برای خودروسازان بسته می‌شود، سازمان حمایت ورود و در صورت احراز تخلف، برخورد می‌کند. سازمان حمایت در چند مورد هم ورود و برخورد هم کرده است‌ سازمان حمایت در چند مورد هم ورود و برخورد هم کرده است.
توکلی لاهیجانی گفت: بررسی وضعیت گرانفروشی و قیمت‌ها یک کار حقوقی مرتبط با خودروساز است و سازمان حمایت به صورت کارشناسی شده به این حوزه ورود کرده و ریز قیمت‌ها را بررسی می‌کند.
فروش دلبخواهی خودرو در بازار انحصاری
آنطور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، مونتاژکاران خودروهای خود را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به صورت ۴ تا ۵ ماهه می‌فروشند؛ به عنوان مثال اگرچه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد اما در حقیقت ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود.
در این راستا سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران می‌گوید: شرکت‌های ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می‌کنند، اما به جای اینکه نرخ دلار را نرخ روز در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند و خودروهای مونتاژ شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدا می‌فروشند.
وی تاکید می‌کند: بازار خودروی ایران در حال حاضر در انحصار خودروهای داخلی و مونتاژی است و به دلیل عرضه محدود، این خودروها با قیمت‌های دلبخواهی به فروش می‌رسند.
جدول زیر قیمت برخی از خودروهای مونتاژی آمده است که نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به یک ماه پیش با افزایش میانگین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مواجه شده اند.
نکته قابل توجه آنکه خودروهای هایما، دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم پس از عرضه در بورس در بازه زمانی تقریباً یک ماهه ۱۵۰ میلیون تومان در بازار گران شده اند.

خودرو (۱۴۰۱)
قیمت نمایندگی
قیمت بازار

چری تیگو ۷
یک میلیارد و ۱۰۲ میلیون تومان
یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان

تیگو ۸ پرو‏، پرمیوم
یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان
یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

تیگو ۷ پرو‏، اکسلنت
یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان
یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان

جک جی ۴
۵۲۰ میلیون تومان
۵۱۵ میلیون تومان

جک S۵‏، ۱.۵ لیتر اتوماتیک
۹۸۵ میلیون تومان
یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان

جک S۳‏، اتوماتیک
۶۷۵ میلیون تومان
۷۶۵ میلیون تومان

هایما S۷‏، ۱.۸ لیتر توربو پلاس
۸۴۳ میلیون تومان
یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان

هایما S۵‏، ۶ سرعته اتوماتیک
۷۹۴ میلیون تومان
۹۴۰ میلیون تومان

ام وی ام X55 PRO‏، اکسلنت
۹۳۳ میلیون تومان
۹۸۰ میلیون تومان

چری آریزو ۵T‏، IE
۷۶۱ میلیون تومان
۸۲۰ میلیون تومان

دیگنیتی پرایم
۹۳۵ میلیون تومان
یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان

فیدلیتی پرایم ۷ نفره
۸۵۹ میلیون تومان
یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان