• امروز : یکشنبه - ۱۳ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024

نحوه کار گیربکس به همراه مهمترین اجزای تشکیل دهنده آن

  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
نحوه کار گیربکس به همراه مهمترین اجزای تشکیل دهنده آن

موتور یا پیشرانه وظیفه تولید نیرو ( واحد اسب بخار) را بر عهده دارد و در کنار آن، گیربکس که مجموعه ایی پیچیده از چرخ دنده ها، پمپ ها و دیگر اجزا است. این سیستم انتقال نیرو شامل سه بخش اصلی است: کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل.
خودرو در دور های مختلف، گشتاور تولیدی متفاوتی دارد و باید این گشتاور به صورت کنترل و تنظیم شده به چرخ ها منتقل شود که وظیفه آن بر عهده گیربکس است.
جعبه دنده این امکان را به راننده می‌ دهد که در موقعیت‌ های مختلف رانندگی، سرعت را متناسب با نیاز تنظیم کند. این مورد برای خودرو حیاتی است زیرا پیشرانه خودرو تا حد معینی توان و گشتاور تولید می‌کند و با استفاده از گیربکس، رسیدن به سرعت مورد نظر بدون افزایش دور موتور و گشتاور ممکن می‌شود.

تعمیرگاه گیربکس

برخی از وظایف کلیدی گیربکس

تغییر جهت چرخش: در تقریبا ۹۹ درصد از گیربکس ‌ها، قابلیت تغییر جهت وجود دارد که به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد به جلو یا عقب حرکت خود را تغییر دهد. برای مثال حرکت رو به جلو قطار و بلعکس آن در طول یک ریل.

افزایش کارآمدی سوخت: با استفاده صحیح از گیربکس و همچنین حرکت با دنده مناسب، موتور با توان کمتری کار کرده و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد.

تطبیق با شرایط مختلف رانندگی: این قطعه به راننده امکان انتخاب مناسب دنده در مناطق مختلف مثل سرپایینی و سر بالایی را می دهد. این قابلیت باعث پیشگیری از سرعت گرفتن بی دلیل خودرو می شود. مثل انتخاب دنده سنگین در سرپایینی

درجا کارکردن: این ویژگی به ویژه در شرایطی مانند توقف در چراغ راهنمایی، گرم کردن خودرو و یا ترافیک کاربرد دارد. با قرار دادن گیربکس در حالت خلاص یا پارک (در خودرو های اتوماتیک)، انتقال نیرو به چرخ ها متوقف می شود.

برخی از قطعات تشکیل دهنده گیربکس

  • دنده ‌ها (Gears): مجموعه ‌ای از دنده‌ های مختلف با اندازه‌ ها و تعداد دندانه ‌های گوناگون که توان موتور را تنظیم کرده و به چرخ ‌ها منتقل می‌کنند.
  • شفت ‌ها (Shafts): شامل شفت ورودی و خروجی است. شافت ورودی نیروی موتور را به گیربکس منتقل کرده و شافت خروجی نیرو را به چرخ ‌ها منتقل می‌کند.
  • دسته دنده یا شیفتر: بیرونی ترین بخش جعبه دنده که از داخل خودرو برای راننده در دسترس است. این قطعه در جعبه دنده های دستی به صورت H شکل بوده و در گیربکس های اتوماتیک به صورت خطی، در بعضی از خودرو های اسپورت این شیفتر ها در پشت فرمان نیز هستند که با وجود آن ها می توانید دنده های سبک یا سنگین کنید.
  • پمپ: این قطعه معمولا در قسمت جلویی گیربکس قرار دارد و با روشن شدن موتور شروع به کار می کند و وظیفه اصلی آن تولید فشار روغن مورد نیاز برای عملکرد گیربکس است، این روغن تحت فشار، به روانکاوری قطعه های گیربکس کمک کرده و از سایش آن ها جلوگیری می کند. برای حفظ و نگهداری و همچنین طول عمر گیربکس باید مطابق اعلام کمپانی به تعویض آن اقدام کنید.
  • پوسته: پوسته گیربکس که گاهی به عنوان بدنه یا کیس نیز شناخته می شود به نوعی وظیفه محافظت از قطعات داخلی، حفظ روغن، تحمل فشار و دما و … را برعهده دارد. پوسته ها معمولا از موادی همچون فولاد یا آلومینیوم ساخته شده تا علاوه بر استحکام کافی، وزن سبکی هم داشته باشند.
  • یاتاقان: یاتاقان ها علاوه بر نقش حمایتی به کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک خودرو مثل شفت ها و دنده ها کمک می کنند.
تعمیر گیربکس

اگر گیربکس خودرو شما هر یک از علامت ها همانند، سر و صدای اضافی، دیر عمل کردن، بوی سوختگی، نشت روغن، جا رفتن سخت دنده ها، روشن شدن چراغ چک AT، سر و صدای زیاد در حالت خلاص، بالانس نبودن پدال کلاچ و دیگر موارد مشابه را داشت، توصیه می شود برای بازدید و یا تعمیر گیربکس اتوماتیک خود به وبسایت دنده معکوس مراجعه کرده و بهترین تعمیرگاه را بسته نزدیکی به محل زندگی خود بر اساس نظرات کاربران انتخاب کنید.

لینک کوتاه : https://shoma-online.ir/?p=203828

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.