چرا مرور لازم است؟
چرا مرور لازم است؟

نه فقط دانش‌آموزان که همه‌ی ما نیاز به مرور آموخته‌هایمان داریم تا از فراموش کردن آن‌ها جلوگیری کنیم و هم بتوانیم آن‌ها را کاربردی کنیم و در زندگی به کار بندیم. مرور اما قاعده و قانون‌هایی دارد و باید در زمان‌بندی مناسب اجرا شود.

مرور و باز هم مرور

از همان کلاس اول باید دانش‌آموزان را با ضرورت مرور آموخته‌ها و نحوه‌ی انجام آن آشنا کرد. کلاس اولی‌ها در طول سال تحصیلی (به ویژه از ماه سوم تا نوروز) باید به طور منظم مرور کلاس اول را به تدریج و قسمت به قسمت انجام دهند. اگر آن‌ها در هر هفته درس‌های هفته‌ی قبل و هفته‌ی قبل‌تر را مرور کنند، می‌توانند هم در تقویت روخوانی کلاس اول به موفقیت برسند و هم در روان‌خوانی کلاس اول نیز مهارت خوبی پیدا می‌کنند.

آن‌گاه، دانش‌آموزانی که مرور کلاس اول را در همان کلاس اول به دفعات انجام داده باشند، در سال‌های بعد به خوبی از عهده‌ی روخوانی و روان‌خوانی متن‌های متناسب با پایه‌شان برمی‌آیند. بنابراین و در قدم اول کاری که در کلاس اول انجام می‌شود در واقع مرور کلاس اول، برای پایه‌ی دوم است.

مرور موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. در قدم اول و برای آن‌که دانش‌آموز بتواند تداوم ضروری برای ادامه‌ی کار را داشته باشد باید در انتخاب متن روخوانی دقت کنیم که آن متن‌ها به اندازه‌ی کافی، جذاب و دل‌نشین باشند و بتوانند دانش‌آموز را همراه خود کنند.
  2. در خود کلاس اول برای مرور درس‌های قبلی و در پایه‌ی دوم برای مرور کلاس اول باید تمرکز ما روی واژه‌هایی باشد که دانش‌آموز تا آن زمان خوانده است (برای کلاس اول) و در کلاس دوم نیز هنگام مرور کلاس اول، تا آن نشانه‌هایی که در مرور به آن‌ها رسیده‌ایم.
  3. بسیار موثرتر و بهتر است که هر واژه‌ی جدیدی را با شیوه‌ای جذاب به دانش‌آموز معرفی کنیم. خواندن واژه‌ها بهتر است با ریتم‌های شادی‌آور و دست زدن و کف زدن و خنده و خوش‌حالی انجام شود.

هم‌چنین همین شیوه‌ها باید هنگام بخش کردن واژه‌ها و کشیدن صداها به کار رود.

  1. با واژه‌های جدید جمله‌های مناسب بسازید و از دانش‌آموزان بخواهید که آن‌ها را تکرار کنند. هرچه این جمله‌ها خنده‌دارتر یا عجیب‌تر باشد بهتر است و بیشتر در خاطر دانش‌آموزان می‌ماند.

 یادداشت‌برداری کنید

در درجه‌ی اول سعی ما باید این باشد که ساده‌ترین و جذاب‌ترین و کوتاه‌ترین متن‌ها را انتخاب کنیم. اگر دفترچه‌ای برای خود تهیه کنید و این متن‌ها و واژه‌ها را بنویسید بسیار موثر خواهد بود.

این دفترچه‌ به شما امکان می‌دهد که هر روز (یا هر هفته) آمار بگیرید که تا همان‌جا با هر نشانه چند بار برخورد داشته‌ایم ( یا مرور کرده‌ایم).

در همان دفترچه می‌توانید هر بار متن‌ها و واژه‌های نوبت بعدی مرور را بنویسید تا وقت داشته باشید که با مرور آن‌ها در ذهن، بهترین مصداق‌ها را برای کاربردی کردنشان بیابید. مصداق‌هایی که بتواند توجه و علاقه‌ی دانش‌آموز را به خود جلب کند.

هم‌چنین مرور این دفترچه باعث می‌شود که متوجه شوید چه نشانه‌هایی کمتر مرور و تمرین شده و سعی کنید آن کمبود را جبران کنید.

مناطقی که فارسی‌زبان نیستند

مرور کلاس اول در مناطقی که با زبان محلی یا قومی خود صحبت می‌کنند. ضرورت و اهمیت بیشتری دارد. در آن مناطق برخی دانش‌آموزان حتی در پایه‌ی پنجم یا ششم نیز هنوز در زمینه‌ی درک و انتخاب و نوشتن نشانه‌ها مشکل دارند و این مورد روخوانی آنان را دچار اختلال می‌کند.

در این زمینه، تردید به خود راه ندهید و خیلی جدی برای مرور کلاس اول در مورد آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. البته بهتر است برای عبارت «مرور کلاس اول» عبارت مناسب دیگری پیدا کنید تا اعتماد به نفس و عزت نفس دانش‌آموزان خدشه‌دار نشود. مثلا «مرور آن چه بلدیم»

ابزاری مفید و کارا

دفترچه‌ای به نام «دفترچه‌ی مصور واژگان» ابزاری مفید و بسیار کاراست.

اگر هر دانش‌آموز، دفترچه‌ی کوچکی داشته باشد و هر واژه‌ی جدید را در آن بنویسد (و در همان صفحه، نقاشی آن واژه را به هر ترتیب که می‌تواند نقاشی کند) بسیار در ارتقای مهارت روخوانی و روان‌خوانی  او موثر خواهد بود.

سعی کنید این دفترچه‌ها حتما کوچک باشد تا نقاشی در آن وقت کم‌تری را ببرد و دانش‌آموز را خسته نکند.

حتما این دفترچه را وقتی خود دانش‌آموز نیز حضور دارد، به دیگران نشان دهید. اگر خود شما از کار فرزندتان لذت ببرید، خودش هم لذت خواهد برد و با روحیه‌ی شارژ شده‌ای به ادامه‌ی کار می‌پردازد.

اگر لذت بردن شما درونی باشد و واقعا لذت ببرید، دانش‌آموز، احساس شما را می‌گیرد و فعالیتش را دوچندان خواهد کرد.