منظور از دوچرخه ۲۶ دوچرخهای با تایرهای ۲۶ اینچی میباشد. دوچرخههای ۲۶ اولین نسل از دوچرخهها در این صنعت بوده اند که محبوبیت آنها با توجه به تقاضای جهانی، تا به امروز بصورت گسترده در میان دوچرخهدوستان جریان دارد. دوچرخه ۲۶ دههها تنها الگوی استاندارد در طراحی و ساخت دوچرخه بحساب میامد تا اینکه با تولد دوچرخه ۲۹ و ۲۷/۵ به ترتیب در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ درگیر یک رقابت تنگاتنگ شد. خرید دوچرخه ۲۶ بدون آگاهی یک تهدید بزرگ برای سلامتی شماست، بنابراین با دنبال کردن مطالب این مقاله آینده خود بعنوان دوچرخهسوار را تضمین کنید.
از تناسب سایز دوچرخه ۲۶ با بدن خود اطمینان حاصل کنید
با وجود قدمت زیاد، دوچرخه ۲۶ هنوز یکی از پرطرفدارترینها در دنیای دوچرخهسواری محسوب میشود زیرا این سایز با آناتومی بدن رِنج وسیعی از دوچرخهسواران سازگار میباشد. با این اوصاف نباید سر خود و از سر هیجان تصمیم گرفت زیرا احتمال خطا در تشخیص سایز همیشه فرآیند خرید دوچرخه را تهدید میکند.
برای تشخیص تناسب سایز دوچرخه با بدن دوچرخهسوار ملاکهایی مانند قد و شاخص inseam مطرح هستند. اندازهگیری قد نیاز به توضیح خاصی ندارد و تنها نکته در اینباره تناسب قد افراد از ۱۵۰ تا ۱۷۰ سانتی متری با دوچرخه ۲۶ میباشد. برای تعیین اندازه inseam باید صاف بایستید و پاهای خود را با فاصلۀ ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از هم قرار دهید، سپس طول پاهای خود را از بالاترین قسمت ران تا زمین اندازه بگیرید. با دانستن این دو اندازه و براساس چارتهای اندازهگیری دقیق میتوانید دوچرخه مناسب سایز خود را پیدا کنید.
کیفیت قطعات را ریز به ریز بررسی کنید
دوچرخه از بخشهای ریز و درشتی تشکیل شده که همه بصورت زنجیروار بر عملکرد یکدیگر و برآمد کلی دوچرخه موثر میباشند. همین مسئله اهمیت کیفیت اجزای سازندۀ دوچرخه را به خوبی روشن میسازد. از این رو خریدار ملزم است که قبل از نهایی ساختن خرید، هر قسمت از دوچرخه را به دقت بررسی کند تا مطمئن شود دوچرخهای ایدهآل را تهیه میکند. یک دوچرخه از قطعات مجزایی مثل لولۀ زین، فرمان و گریپهای آن، دوشاخ و… ساخته شده اما بعضی از آنها قسمتی از سیستمهایی همچون سیستم دنده، سیستم ترمز و سیستم چرخ میباشند.
یک سری مشخصات وجود دارد که بعنوان امضا بر کیفیت قطعاتِ مستقل دوچرخه بحساب میآیند. برای نمونه جنس قطعاتی مثل لولۀ زین و فرمان، همچنین طراحی و ساختارشان نقش پررنگی در تعیین کیفیتشان ایفا میکنند. یک لولۀ زین مرغوب معمولا از فلزی محکم و سخت مثل آلومینیوم یا الیاف مستحکم کربن ساخته میشود، قابل تنظیم است و بهترین موقعیت نشستن را برای دوچرخهسوار فراهم میکند. مادۀ اولیه سازنده فرمان هم درست به اندازۀ طراحی آن در تعیین سطح کیفی دوچرخه، حیاتی محسوب میشود. به همین ترتیب باید قبل از هر چیزی یک سری تحقیقات جهت تشخیص میزان کیفیت قطعات دوچرخه انجام داد تا خریدی رضایتبخش را تجربه کنید.
درمورد سیستمها هم این مسئله صدق میکند اما اینجا نکتۀ مهمتری یعنی همکاری و هماهنگی میان اعضای هرکدام از سیستمها مطرح است که فقط با تحقیق دربارۀ دانه به دانۀ آنها امکان پذیر است. برای مثال در عملکرد قابل قبول سیستم دنده، قطعاتی از جمله شانژمان عقب و جلو، شیفترها، خودرو و زنجیر دخیل هستند که طبیعتاً رابطۀ میان آنها برآمد نهاییِ فرآیند تغییر سرعت را تعیین میکند. اینکه چطور از پسِ سنجش کیفیت سیستمهای یک دوچرخه بربیایید، سرچ کردن در اینترنت و مشاهدۀ مقالات مربوطه بهترین راهحل است.

فریماش طبق استانداردهای جهانی ساخته شده باشد
طراحی و هندسه فریم بدلیل تعیین نوع و سایز، حالت و موقعیت نشستن دوچرخهسوار، طول و عرض لولهها و همچنین شکلدهی زوایای اصلی مانند slack، خواهان توجه خاص متخصصین در این امر است. هندسۀ فریم باعث ظهور چندین مشخصۀ بارِز مانند سرعت، استقامت و طول عمر، دقت هدایت، تعادل و قدرت مانور در یک دوچرخه از هر نوع میباشد. همین علل سبب چینش چند ملاک منحصربفرد در ساخت بدنه و تعیین آنها بعنوان مشخصات استاندارد یک فریم شده تا همۀ تولیدکنندگان از قوانین خاصی در طراحی بدنه پیروی کنند.
یک فریم استاندارد متشکل از اسکلت و دوشاخ میباشد که گاها شامل لولۀ زین و پیشانی (head tube) میشود. برای استحکام یک فریم استاندارد، فلزات و الیاف یا ترکیبی از آنها مورد استفاده قرار میگیرند. با اینکه هر نوع دوچرخه طراحی خاصی را برای تطابق با هدف خود میطلبد اما همگی از چارچوبِ داشتن سه لولۀ اصلی و دو مثلت با عنوانهای main triangle و rear triangle پیروی میکنند. رعایت این استانداردها توسط تولیدکننده باعث آفرینش دوچرخههایی میشود که سلامت و رضایت دوچرخهسوار را تضمین میکنند.
طراحی فریم مناسب برای دوچرخه کوهستان یا شهری
در بند قبل به قواعدی که باید حین ساخت یک فریم درنظر گرفته شوند اشاره کردیم، اینجا قصد داریم یکی از آنها را گلچین کرده و نقشاش را کاملا شرح دهیم. ساختار فلز و جنس آن نقش تطبیقدهنده دارند یعنی دوچرخه را به محیطی که قرار است در آن استفاده شود مطابقت میدهند. در کلام سادهتر فریم است که هدف مشخصی برای دوچرخه معین میکند. برای همین حین خرید دوچرخه ۲۶ باید روی هدف خود تمرکز کنید و از قبل با مشخصات فریم مناسب دوچرخه مورد علاقهتان آشنایی بدست آورید. از عواقب پشت گوش انداختن اهمیت این موضوع خرید دوچرخه ایست که هیچ سنخیتی با خواستهها و نیازهای شما ندارد و طبعا قادر نخواهید بود در راهی که نیت داشتید آنرا بکار گیرید. برای مثال عدم تناسخ میان بدنۀ یک دوچرخه کوهستان ۲۶ با یک دوچرخه شهری ۲۶ باعث میشود که این دو نتوانند برآیند خوبی در جایگاه یکدیگر داشته باشند. توجه کنید که فریم یک دوچرخه شهری معمولا دارای یک لولۀ بالایی با خمیدگی جزئی یا بعضا عمیق میباشد، درحالیکه یک دوچرخه کوهستان از لولههای کاملا صاف تشکیل شده است. برای همین سواری با دوچرخه کوهستان در خیابانهای شهر اتلاف انرژی زیادی به همراه دارد، بماند که در این شرایط پول زیادی نیز به هدر رفته است.
دوچرخه ۲۶ یا دوچرخه ۲۷.۵ کدامیک بهتر است؟
اولین بار که دوچرخه کوهستان ساخته شد، فقط یک سایز چرخ و آن هم چرخ ۲۶ اینچی داشت اما همانطور که قبلآ اشاره شد، بسته به سایز مورد نظر در طراحی فریم دوچرخه که لاستیک روی آن قرار می گیرد، گاهی آن را می توان دوچرخه ۲۷.۵ و یا ۲۹ اینچ نیز مورد استفاده قرار میگیرد. درکل باید گفت سایز ۲۶ ابتدایی ترین سایز دوچرخه بزرگسال بوده که بهره وری کمتری نسبت به سایز ۲۷.۵ و ۲۹ برای دوچرخه های کوهستان و دومنظوره دارد. به استثنای سایز فریم دوچرخه که آنها را نسبتآ از هم متمایز می کند و اینکه دوچرخه ۲۶ یک دوچرخه کاملآ مناسب برای استارترها محسوب می شود.
در اینجا، به چند تفاوت عمده در این دو مدل دوچرخه اشاره می کنیم. از بین دو دوچرخه ۲۶ و ۲۷.۵، دوچرخه بزرگتر (یعنی دوچرخه ۲۷.۵) به دلیل کاهش “زاویه حمله” راحت تر از دوچرخه کوچکتر (یعنی دوچرخه ۲۶) از روی موانع عبور می کند. دوچرخه ۲۷.۵ به دلیل اینرسی چرخشی، در مقایسه با دوچرخه ۲۶ سرعت بیشتری دارد و سواری آن سریع تر از مدل ۲۶ است. همچنین، دوچرخه ۲۷.۵ به دلیل تماس بزرگتر از کشش بهتری برخوردار است؛ به این معنا که لاستیک تماس بیشتری با زمین دارد که مزیت بزرگی برای حفظ تماس لاستیک با سطح زمین در مسیرهای ناهموار محسوب می شود. علاوه براین، دوچرخه ۲۷.۵ به دلیل فاصله محوری طولانی تر و میل لنگ نسبت به محورها پایداری بیشتری از دوچرخه ۲۶ دارد.

خرید از برند معتبر صورت گیرد
حتی اگر بودجهای که در اختیار دارید محدود است باز هم نباید خطر خرید دوچرخه ۲۶ از برندهای نامعبتر را به جان بخرید. از آنجایی که برندهای نامعتبر در جایی ثبت نشده اند و اطلاعات موسخی درمورد آنها وجود ندارد نمیتوان راهی مطمئن جهت مطلع شدن از وضعیت کیفی آنها یافت. در نتیجه با ابهام کیفیت یا عدم ارزش کیفی محصول مواجه هستیم که امکان یقین پیدا کردن به هرکدام فراهم نیست، بنابراین احتمال به خطر افتادن سلامتی و تضمین آن به یک اندازه است. مواجهه با چنین دوراهی تنها یک راه حل دارد: دور زدن و برگشتن به نقطه اول، تا به برندهای مطرح روی بیاوریم و از میان آنها به انتخاب بپردازیم. یادتان باشد حتی در بین برندهای مطرح در صنعت دوچرخه مواردی هستند که دوچرخههایی با کیفیت بالا و قیمتی منصفانه تولید و عرضه میکنند.
البته کار با انتخاب برند به سرانجام نمیرسد و مرحله بعد جستجو برای فروشگاه معتبر جهت خرید دوچرخه است زیرا تعداد محدودی از فروشگاهها به فروش محصولات اصیل میپردازند. فروشگاه دوچرخه آریا چرخ یکی از بزرگترین و خوشآوازهترین فروشگاهها با بیش از ۱۰ سال سابقه فروش دوچرخه میباشد که نه تنها در دنیای واقعی فعال است بلکه بصورت اینترنتی نیز به فروش انواع محصولات میپردازد. این فروشگاه امتیازات ویژهای مانند مشاوره تخصصی و گارانتی اصالت کالا را به مشتریان خود ارائه میکند. انواع دوچرخههای ۲۶ در این فروشگاه موجود هستند که بعد از مشاوره با کارشناسان حرفهای بصورت حضوری یا تلفنی به مشتریان عرضه میشوند.






















تشکر بابت مطلب خوب و جامعی که منتشر کردید واقعا برای خرید دوچرخه خیلی مفیده
سواری دوچرخه ۲۶/۵ خیلی بهتر از ۲۶ هستش بخصوص برای دومنظوره
من دوچرخه ۲۶ داشتم چند سال اما از مانی که ۲۷/۵ گرفتم واقعا دیدم سواری ۲۷/۵ بهتره
دوچرخه ۲۶ برای کوهستان بهتره با شهری ؟ من خیلی تحقیق مردم اما به نتیجه نرسیدم
دوچرخه شهری برای جاهای خاکی اصلا جواب نمیده من یک دوچرخه خوب داشتم به خاطر همین ضعفی که داشت عوض کردم
به نظرم برای دوچرخه سواری کوهستان سایز ۲۷.۵ خیلی بهتره و سواری نرم تری بهتون میده
پیشنهاد میدم موقع خرید دوچرخه به فریم خیلی توجه کنید
به عنوان یک دوچرخهسواری که چند سالی است پدال میزنم واقعا سواری ۲۷.۵ خیلی خیلی بهتر از ۲۶ هستش و به خصوص برای دومنظوره بسیار بهتره پس اگر خواستید دوچرخه تهیه کنید حتما توجه کنید که ۲۷.۵ بسیار بازدهی بیشتری دارد.
من تا حالا فکر میکردم که ۲۷.۵ و ۲۶ و ۲۹ بر اساس قد هستند و من چون قدم بلند بود کلی دنبال دوچرخه ۲۹ گشتم نگو دارم کلا اشتباه میرم. چقدر خوب شد که این مطلب را خوندم. عالی بود. کاش میگفتید برای قد ۱۹۳ چه سایزی از تنه مناسبه ؟ آیا سایز تنه تو ۲۷.۵ و ۲۹ هم فرق دارد؟ خیلی عالی میشه اگر جواب بدید. ممنون
مقاله کاملی بود، ولی در مورد تفاوت دوچرخه بانوان و آقایان اشارهای نشده . من نمیدانم که که آیا ۲۶ آقایان و بانوان فرق دارند البته از لحاظ اندازه ؟
با سلام
موضوعی که میشد به آن اشاره شود و اتفاقا مفید هم در ارتباط با تفاوت چارت سایز هر تولید کننده است. در بازار برخی دوچرخه ها با سایزهای مدیوم یا لارج و برخی دیگه با شماره ۱۷، ۱۸ ارائه میشوند. کاش بتوان چارت سایزی برای رده قدی ارائه داد.
فریم دوچرخه از مهم ترین قسمت های اون هست و حتما خیلی بهش توجه کنید
خوب بود