ترافیک تهران بیشتر می‌شود/ افزایش ۱۸ درصدی خودروهای پایتخت در دوران کرونا
ترافیک تهران بیشتر می‌شود/ افزایش ۱۸ درصدی خودروهای پایتخت در دوران کرونا

به گزارش ایسنا، سردار محمد حسین حمیدی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا در تهران سابقه ۶۰ ساله دارد، گفت: در مقطعی که شاهد شیوع کرونا بودیم ترافیک تهران موضوعیت خود را از دست داده بود و به دلیل محدودیت ها، در خیلی مقاطع تردد به سهولت انجام می شد. اما امروز پس از […]

به گزارش ایسنا، سردار محمد حسین حمیدی با بیان اینکه ترافیک و آلودگی هوا در تهران سابقه ۶۰ ساله دارد، گفت: در مقطعی که شاهد شیوع کرونا بودیم ترافیک تهران موضوعیت خود را از دست داده بود و به دلیل محدودیت ها، در خیلی مقاطع تردد به سهولت انجام می شد. اما امروز پس از فراگیری واکسیناسیون و بازشدن مشاغل و بازگشایی مراکز اداری و تجاری، از اول مهر شاهد پرحجم شدن ترافیک در تهران هستیم که البته این شرایط  در کل کشور هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه افزایش تردد خودروها در تردد شهری به دلیل شیوع کرونا در این اتفاق تاثیر داشته است، گفت:‌ در عین حال ضعف حمل و نقل عمومی و ریختن بار ترافیک بردوش شخصی ها، بر افزایش ترافیک دامن زده است. اما باید توجه داشته باشیم که ما هنوز به دوره پیک ترافیک قبل کرونا نرسیده‌ایم و امروز نسبت به دوران کرونا ترافیک بیشتر شده است.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بازگشایی مدارس و مراکز درسی قطعا ترافیک تهران افزایش می یابد.

افزایش ۱۸ درصدی خودروها در تهران در دوره کرونا

وی از افزایش ۱۸ درصدی شمار خودروها در تهران نسبت به قبل از کرونا خبر داد و گفت:‌ کنترل تعداد خودروها در تهران نیاز به نهادهای بالادستی دارد. شهرداری وظیفه خدمات شهری را دارد و افزایش حمل و نقل عمومی و محدود کردن تردد خودروهای شهری و توسعه محدوده طرح ترافیک از جمله کارهایی است که برای کنترل ترافیک و آلودگی شهری انجام داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران توضیح داد: در رسانه ها مصاحبه های زیادی از سوی مسوولان منتشر می شود که تهران قفل می شود و از ۲۰ سال پیش این سخن ها بیان شده است. علت عدم این اتفاق، توسعه شهر است و پل ها و تونل ها و… ترافیک را در بخش های مختلف توزیع کرد اما اگر بخواهیم توسعه شهری را خودرو محور ادامه دهیم شاهد افزایش سفر و ترافیک در سال های آتی و افزایش آلودگی شهر می شویم.

وی در مورد وقوع تصادفات رانندگی نیز گفت:‌سهم تصادفات ما در سال ۸۹ چهار و نیم درصد بوده است که با اقدامات انجام شده و علیرغم افزایش تعداد خودروها و موترسیکلت‌ها به سه و نیم درصد از کل تصادفات کشوردر سال ۹۹ رسید.

حمیدی ادامه داد:‌ هر چقدر که حمل  و نقل عمومی ما ضعیف تر عمل کند ترافیک خودروی شخصی  هم افزایش پیدا می کند . ترافیک در ایام کرونا کمتر شد چرا که هر کس که به خیابان می آمد جریمه می شد و تردد ها ممنوع بود وهمین الان هم تردد ها ۵۰۰ هزار تومان  و یک میلیون تومان جریمه دارد و همین الان  در دورن شهر هم تردد در شب ها در بحث تردد شبانه ممنوع است.

  رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : با همین رشد جمعیت و خودرو ، در دهه گذشته فقط یعنی علیرغم افزایش خودرو و توسعه شهر تصادفات ما در سال ۱۳۸۹ افزایشی بوده است ولی در دهه گذشته بدلیل اصلاح قانون و افزایش سامانه ها و بازدارندگی قوانین که اتفاق افتاد و تحولاتی که در حوزه اصلاحات هندسی  و آموزش ها و رسانه ها وفرهنگ سازی و اتفاقاتی  که دست به دست هم داد یک روند کاهشی و نوزلی داشته ایم و تصادفات فوتی از ۱۰۵۲ نفر در سال گذشته رسیده به ۵۸۴ نفر در سال رسیده است .

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره آلودگی هوا هم گفت : هر وقت ما بتوانیم مساله ترافیک را حل نماییم و ترافیک پاک داشته باشیم و خودروهای  ما سوخت پاک داشته باشند می توانیم مطمئن باشیم که هوای ما هم پاک باشد .

 حمیدی با بیان اینکه در دوره های گذشته شهر به سمت خودرو محوری رفته است، گفت:‌ از همان ابتدا که شهر ساخته شده است افزایش سفر و افزایش تردد با خودرو بوده است و حتی ناوگان حمل و نقل عمومی  که توسعه پیدا کرده است روی سوخت فسیلی  آن کار کرده ایم یعنی ناوگان حمل و نقل عمومی  که در شهر هستند از سوخت فسیلی استفاده می کنند که اتوبوسهای بی آر تی  و غیره نمونه بارز آن هستند و اینها جز آلودگی چیزی از خوشان باقی نمی گذارند .

کاهش اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در تهران

وی افزود : مدیریت شهری در حال حاضر با یک چالش بزرگی روبرو است ناوگان فرسوده و همین ناوگان فرسوده هم تعدادش کم شده یعنی  ما در قبل از کرونا ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشته ایم الان به ۲۰۰۰ دستگاه رسیده است که این تعداد با این همه جمعیت چه کاری می تواند انجام دهد؟

انتهای پیام

منبع